De Fit Methode: Week 1 en 2

Gepubliceerd op 16 juni 2020 om 08:17

Ik ben nu 2 weken bezig met afvallen/gezonder worden en De Fit Methode. In die 2 weken ben ik  2,6 kg afgevallen. Graag vertel ik jullie over de eerste 2 weken. De veranderingen die ik tot nu toe doorgevoerd heb zijn: Minder/niet snoepen en meer bewegen. 

Minder/niet snoepen

Ik snoepte vooral veel om bezig te zijn. Ik had niet zozeer trek maar had gewoon last van verveling en begon dan te snoepen. Doordat ik nu geen snoep meer in huis haal heb ik ook niet de mogelijkheid om het te gaan eten en snoep ik dus minder. Het niet meer in huis halen is trouwens wel moeilijk omdat ik degene ben die de boodschappen doe en omdat de verleiding soms best wel groot is. Zo verlang ik terwijl ik dit type ontzettend naar een stukje chocolade. Op zich zou ik het wel mogen, want er is hele donkere chocolade en als ik dat dan 2 stukjes van neem is het nog niet zo erg. Maar dan moet ik mijzelf de rest van de tijd dwingen er niets van te nemen en dat wordt lastig. 

Ik heb 1x een zwak moment gehad en snoep in huis gehaald. Dan is het echt heel moeilijk om ervan af te blijven. Daarom is het echt beter als ik het niet in huis heb.Soms mis ik het wel hoor. Gewoon even lekker iets zoets. Daar kan ik nu echt naar verlangen maar dat verlangen moet ik dus proberen de baas te blijven.

Meer bewegen

Voordat ik begon zat ik vooral op de bank en keek ik TV. Dit deed ik heel de dag door waardoor ik eigenlijk veel te weinig beweging had. Nu heb ik me in delen voorgenomen de beweging op te bouwen want mijn lichaam is dit natuurlijk niet meer gewend en ik heb flink wat kilo's mee te sjouwen. Om te voorkomen dat ik te hard van stapel loop heb ik iedere week een nieuw doel. Die doelen beginnen heel klein en wanneer nodig kan ik ze nog een week langer laten duren. Ik ben met dit bewegen pas begonnen halverwege week 1. dus zit telkens een halve week versprongen met de tijd die ik al bezig ben met de methode.

De eerste week was het doel om iedere dag een stukje te gaan wandelen. Wandelen is iets waar ik een hekel aan heb want dan ga ik piekeren en hier houd ik niet van. En na een minuut of 5 begint mijn rug pijn te doen waardoor ik het heel zwaar krijg. Daarom vond ik het de eerste week niet erg als het maar een wandeling van 10 minuten was. Het ging erom dat ik naar buiten ging en ging wandelen. De 2e week was/is het doel om iedere dag 2x te gaan wandelen. Op die manier kon ik mijn kleine doel iets breder maken. Weer gaat het er niet om dat ik ver of lang wandel. Het gaat erom dat ik naar buiten ga, ga wandelen en mijn grenzen herken en erken. Wel zijn mijn wandelingen inmiddels van 10 minuten naar 20 minuten gegaan. Dit zorgt er dus voor dat ik met 2x wandelen aan een half uur beweging kom. Ook is mijn tempo al omhoog gegaan.

Daarnaast heb ik de wii fit weer afgestoft. Deze gebruik ik om oefeningen te doen. Zo kan ik op een leuke manier toch sporten. Wel is dit soms best lastig maar ik probeer daar echt te ijken welke dingen dik leuk vind. Dit is gewoon een extraatje.

Afkicken van suiker

Doordat ik veel snoepte kreeg ik extreem veel suiker binnen. Ik kon goed een pak chocolaatjes, een zak met kikkertjes en nog een zak schuim paddenstoeltjes leegeten zonder dag ik me vol voelde of misselijk werd. Dit is natuurlijk helemaal niet goed en gezond dus dit moest veranderen. Het enige nadeel is dat ik dus, net al veel Nederlanders, verslaafd was aan suiker.

Als je stopt met suiker eten, of dit in ieder geval veel minder tot je gaat nemen dan krijg je dus ook heuse afkickverschijnselen die tot 2 weken aan kunnen houden. Er is een hele lijst waar je last van kan krijgen, zelf had ik vooral last van hoofdpijn en vermoeidheid. Al kan die laatste ook komen doordat ik een verhoging van mijn medicijnen gekregen heb. 

Het is belangrijk om, zodra je deze verschijnselen krijgt, ze niet te bevredigen met zoet eten. Je kan dan wel iets hartigs pakken of gewoonweg proberen sterk genoeg te zijn om het te negeren. Probeer in deze periode extra lief voor jezelf te zijn. Neem je rust wanneer nodig en ga lekker op tijd naar bed. Schijnt de zon... ga dan lekker even buiten zitten en geniet.

Schema

Ik heb voor mijzelf een makkelijk schema gemaakt. Ik voel namelijk geen honger of dorst en daardoor is het lastiger om te denken aan op de juiste momenten eten. En ja het kan echt. Ik kan goed 3 dagen niet drinken zonder door te hebben dat ik niet gedronken heb. Dit is helaas mijn autisme en is dus echt iets waar ik op moet letten. 

Het schema kan je hieronder downloaden. Het is maar een richtlijn, maar wie weet heb je er wat aan.

Schema Eten
ODT bestand – 13.8 KB 28 downloads

Verveling

Geregeld slaat de verveling toe. Dit komt omdat ik geen werk heb en dus eigenlijk amper een daginvulling heb. Normaal ging ik dan shoppen of eten. Maar door corona is het niet slim zomaar voor niets winkel in en uit te gaan. Voor mijn schulden is het niet handig dingen te kopen. En eten is geen goede uitkomst als je wilt afvallen. Wel heb ik altijd groente en fruit in huis zodat ik iets gezonds kan pakken. 
Omdat ik nu dus die dingen niet kan doen moet ik andere manieren zoeken om mijzelf bezig te houden gedurende de verveelmomenten. En door mijn depressie zijn dit er helaas nogal veel. Op ieder verveelmoment actief gaan doen is geen optie want daar heb ik de energie nog niet voor. Ik ben dus echt nog op zoek naar een oplossing. 

 

Mocht je iets weten dan hoor ik het graag.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Beauty By Bibi
een maand geleden

Wat een motiverend artikel! En leuk geschreven! Bewegen maakt echt het verschil! En dan mag je best af en toe een patatje. Als je maar beweegt. K ben momenteel zwanger en beweeg minder vanwege mijn kantoorbaan en ik werk nu elke dag thuis. Ik heb me voorgenomen om ook meer te bewegen. Ik ga zo de deur uit want ik begin 11:00 met werk! Dankje voor het delen van dit artikel! En zet hem op!

Kimberly Verbaan
een maand geleden

Ten eerste wat ontzettend goed dat je dit oppakt. Je mag nu al ontzettend trots op jezelf zijn. Sinds de lockdown ben ik dol op puzzles. Van sudoku tot woordzoekers, maar ook legpuzzel. Door dat je erbij moet Na denken pieker je ook even niet.

Wendy
een maand geleden

Is het een idee om iets te bedenken dat je graag zou willen leren? Je kunt wat dingen uitproberen en dan voel je wat je leuk vindt. Succes!

Gea
een maand geleden

Klinkt als een goede motivatie om gezond te eten en te bewegen! Echt top

Lodi @lodiblogt.nl
een maand geleden

Het is echt een knop die om moet, wil je door kunne gaan. Ik eet minder suiker en dit bevalt me erg goed, na een paar weken had ik hier ook geen behoefte meer aan en was de drang naar suiker weg. Je bent goed bezig en ik zou zeggen, hou vol en ga zo door, de eerste weken zijn veelbelovend!

sophie de maeyer
een maand geleden

ik heb ondervonden dat het makkelijker is om mijn handen bezig te houden en zo niets in mijn mond te steken. Voor mij werkt vooral breien of haken 's avonds voor de tv. Als ik moet tellen en in het oog houden wat ik nu juist moet doen, vergeet ik gewoon dat ik eigenlijk trek had in iets zoet.

Charlotte Dona
een maand geleden

Een heel motiverend artikel, dankjewel! Dat kan ik gebruiken.

nicole orriens
een maand geleden

Fijn dat je al effect ziet zeg! Ik haal ook liever geen snoep in huis, want als het in huis is, kan ik me echt niet beheersen. De enige manier is daarom om het gewoon niet te kopen.

Lotte
een maand geleden

Het klinkt niet eenvoudig, maar goed dat je probeert vol te houden.! Veel succes alvast.!